Kapten Pnb Lucky Candra Yudistira Lulus Sekolah Instruktur Penerbang di Angkatan Udara Malaysia

0

MYLESAT.COM – Kapten Pnb Lucky Candra Yudistira dinyatakan lulus Flying Instructure Course – FIC (Sekolah Instruktur Penerbang) di Angkatan Udara Kerajaan Malaysia (RMAF).

Penerbang Skadron Udara 5 Lanud Sultan Hasanuddin Makassar ini menerima sertifikat FIC dan lencana instruktur RMAF dari Panglima Pendidikan dan Pelatihan Udara (PPLU) Mayjen Mohd. Shahada bin Ismail RMAF.

Kapten Pnb Lucky Candra Yudistira adalah alumni AAU 2008.

Upacara berlangsung di Markas Besar Pemerintah Pendidikan dan Pelatihan Udara (MPPLU), Sendayan, Malaysia pekan lalu.

Kapten Pnb Lucky Candra Yudistira menyelesaikan FIC 58/20 yang dilaksanakan di Institut Latihan Instruktur Terbang (ILIT), Kolej Tentera Udara (KTU), Alor Setar Malaysia.

Kolej Tentera Udara merupakan pusat latihan untuk mendidik awak udara AU Mallaysia.

Di pangkalan ini didirikan beberapa unit latihan TUDM seperti Pusat Latihan Pegawai, Institut Teknologi Aerospace dan Pusat Latihan Terbang 2.

Kapten Pnb Lucky Candra Yudistira (berdiri, kanan) bersama pejabat RMAF dan TNI AU. Foto: @militer.udara

Kolej ini berdekatan dengan Pangkalan TUDM Alor Setar, kira-kira 12 kilometer dari Bandara Alor Setar, Kedah dan memiliki luas 65 hektar.

Pada tahun 1971, kursus latih lanjut yang sebelumnya dilakukan di Kuala Lumpur, dipindahkan ke Alor Setar. Lanjut pada Januari 1978, Institut Latihan Instruktur Terbang pun ikut dipindahkan ke sini.

Sekolah ini kemudian ditingkatkan menjadi Kolej Tentera Udara.

Selama pelaksanaan pendidikan, Kapten Pnb Lucky menunjukkan kinerja, dedikasi dan komitmen tinggi sehingga dapat menyelesaikan pendidikan dengan baik.

Turut hadir dalam acara ini Atase Udara Malaysia Kolonel Pnb Yose Ridha dari Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) Kuala Lumpur dan Letkol Nav Pujo Wahono dari Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI) di Penang.

Share.

About Author

Leave A Reply