Pertama dalam Sejarah, TNI AU Kirim Penerbang ke Sekolah Instruktur Penerbang Malaysia

Untuk pertama kalinya dalam sejarah, seperti dikutip akun Instagram resmi TNI AU @militer.udara, TNI AU mengirimkan penerbangnya untuk mengikuti Sekolah Instruktur Penerbang (SIP) di Kolej Tentera Udara (KTU) dari Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM yang berada di Alor Setar, Kedah, Malaysia.

Untuk pendidikan setingkat yang oleh TNI AU diadakan di Lanud Adisucipto Yogyakarta, terpilih mewakili TNI AU adalah Kapten Pnb Suyanto dari Skadron Udara 2 Lanud Halim Perdanakusuma, Jakarta. Kapten Suyanto tercatat sebagai siswa pada Kursus Jurulatih Penerbangan SIRI 56/18.

Kapten Suyanto duduk di antara perwira siswa penerbang TUDM di barisan belakang saat upacara pembukaan. Foto: Sops TNI AU

Kapten Suyanto merupakan alumni AAU 2007. Ia adalah lulusan terbaik Sekkau (Sekolah Komando Kesatuan TNI AU) Angkatan ke-100 yang diwisuda pada 22 Desember 2016. Sekkau Angkatan ke-100 diikuti 75 personel TNI.

KTU berdekatan dengan pangkalan TUDM Alor Setar dengan jarak sekitar 12 km dari Bandara Alor Setar dengan luas sekitar 65 hektar. Kolej Tentera Udara merupakan salah satu pusat latihan bagi para penerbang TUDM.

Sejarah KTU berawal dari Sekolah Latihan Penerbangan TUDM pada 1963. Kursus latihan lanjutan yang sebelumnya diselenggarakan di Kuala Lumpur, dipindahkan ke Alor Setar pada 1971.

Kemudian Januari 1978, Institut Latihan Instruktur Terbang diresmikan di Alor Setar yang disusul dengan ditingkatkannya taraf sekolah menjadi Kolej Tentera Udara.

 

Teks: beny adrian

Tags

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: